اقامه نماز جماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی افشای «رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران
سرخط خبرها

گذری بر وضعیت فروش سینماهای مشهد به بهانه راهیابی ۶ سینمای شهر به جمع ۴۰ سینمای پرفروش کشور

  • کد خبر: ۱۷۳۷۰۷
  • ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
گذری بر وضعیت فروش سینماهای مشهد به بهانه راهیابی ۶ سینمای شهر به جمع ۴۰ سینمای پرفروش کشور
مشهد بعد از تهران بیشترین سینما‌های پرفروش را دارد و از میان ۹ سینمای فعالش، شش سینمای هویزه، اطلس، ویلاژتوریست، آفریقا، پارک بازار و سیمرغ توانسته اند در جمع چهل سینمای پرفروش کشور در فصل بهار قرار بگیرند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ چندی پیش بود که مؤسسه سینماشهر گزارشی آماری از فروش سینما‌ها در فصل بهار ارائه و اسامی چهل سینمای پرفروش کشور را اعلام کرد. براساس این گزارش مشهد بعد از تهران بیشترین سینما‌های پرفروش را دارد و از میان ۹ سینمای فعالش، شش سینمای هویزه، اطلس، ویلاژتوریست، آفریقا، پارک بازار و سیمرغ توانسته اند در جمع چهل سینمای پرفروش کشور در فصل بهار قرار بگیرند.

شاید اگر سینماگلشن هم در خرداد به مدت یک ماه تعطیل نمی‌شد، این تعداد به عدد هفت می‌رسید. البته مشهد همچون اصفهان و شیراز تنها یک نماینده در میان ۱۰ رتبه اول دارد که قطعا باتوجه به ظرفیت‌های موجود در شهرمان این تعداد می‌تواند افزایش یابد. ما در این گزارش به سراغ مدیران سینما‌های هویزه، اطلس و پارک بازار رفته ایم و با آن‌ها درباره عوامل مؤثر در فروش بیشتر سینما‌های مشهد و راهکار‌هایی که می‌تواند به بهبود رتبه سینما‌ها در جدول کشوری کمک کند، گفتگو کرده ایم که حاصل آن پیش روی شماست.

تأثیر قدمت سینما در جذب مخاطب

سینماهویزه تنها سینمای مشهد است که توانسته است در میان ۱۰ سینمای برتر کشور قرار گیرد. این سینمای هشت سالنه با فروش ۷ میلیاردو۳۹۹میلیون و ۶۲۰هزارتومانی رتبه پنجم جدول فروش فصل بهار را از آن خود کرده است. احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی، یکی از دلایل استقبال مخاطبان از سینماهویزه را قدمت و نوستالژیک بودن آن می‌داند. او همچنین از نیمه بها کردن بلیت‌ها در روز‌های ابتدایی هفته و دسترسی راحت به این سینما به عنوان عوامل مؤثر دیگر در جذب مخاطبان نام می‌برد.

بهبهانی با اشاره به سینما‌های تازه تأسیس مشهد که در برج‌های تجاری راه اندازی شده اند، بیان می‌کند: قطعا افتتاح این سینما‌ها به افزایش تعداد تماشاگران در مشهد کمک کرده است؛ چون هرکدام از آن‌ها در منطقه متفاوتی واقع شده اند و شرایط راحت تری را برای دسترسی مخاطبان ایجاد کرده اند. البته برخی از این سینما‌ها هنوز ناشناخته هستند و زمان لازم است تا به پاتوق فرهنگی مردم تبدیل شوند.

به نظر مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی، مشهد ظرفیت افتتاح سینمای جدید دیگری را ندارد و اشباع شده است؛ ازاین رو فقط باید برای بهبود کیفیت سینما‌های موجود تلاش کرد. او درباره ظرفیت سینما‌های مشهد در همراه کردن مردم با خود نیز می‌گوید: این روز‌ها سینما‌ها بعد از مدت‌ها دوباره رونق گرفته اند؛ اما باتوجه به تعداد زائرانی که به مشهد می‌آیند و جمعیت هنردوستی که در شهرمان هستند، سینما‌ها می‌توانند فروش بیشتری را تجربه کنند؛ به این ترتیب سینما‌های بیشتری هم در میان ۱۰ رتبه برتر قرار می‌گیرند.

تلاش خود ما این است که رتبه سینماهویزه را ارتقا دهیم. هرچند که رقابت با سینما‌های کوروش و ایران مال، دو رتبه اول جدول که هرکدام دوازده سالن دارند و می‌توانند پذیرای مخاطبان بیشتری باشند، کار دشواری است. این سینمادار با تأکید بر تأثیر موضوع و ژانر فیلم‌ها در جذب مخاطب خاطرنشان می‌کند: مدیران سینمایی مشهد برای جذب تماشاگر بیشتر، می‌توانند راه‌هایی مانند نیمه بها کردن بلیت‌ها یا استفاده بهینه از سالن‌های وی آی پی را امتحان کنند.

بهبهانی که تبلیغات را یک نوع سرمایه گذاری می‌داند، یادآور می‌شود: اینکه مردم بدانند در اطرافشان چه امکانات فرهنگی و هنری وجود دارد، بسیار مهم است و تبلیغات می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کند، اما متأسفانه برای سینما‌های مشهد هیچ تبلیغاتی صورت نمی‌گیرد و هیچ بیلبورد شهری به آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند. در زمانی که سینمامهر کوهسنگی افتتاح شد حتی یک زیرنویس درباره آغازبه کار این سینما نداشتیم.

او با اشاره به تلاش‌هایی که برای به روز نگه داشتن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری سینما هویزه صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: از سال ۱۳۹۱ که سینما بازگشایی شد، ما چندین بار سیستم هایمان را به روز کردیم تا مخاطبان بتوانند در شرایط بهتری فیلم ببینند. باوجوداین من فکر می‌کنم اکران فیلم‌های متنوع از داشتن امکانات به روز در جذب مخاطب مؤثرتر است. ما نمی‌توانیم به مخاطب بگوییم فقط «فسیل» نگاه کند و باید در کنار آن آثار خارجی، درام و کودک باکیفیت هم روی پرده ببریم تا سلیقه طیف وسیع تری از مردم را پوشش دهیم. مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی برگزاری جشنواره‌ها و اکران‌های مردمی را هم در جذب مخاطب مؤثر می‌داند و باور دارد این رویداد‌ها می‌تواند به سینما‌های کمترشناخته شده کمک شایانی کند.

به روزرسانی تجهیزات سینما

سینما اطلس که یکی از سینما‌های خصوصی شهر مشهد محسوب می‌شود، با فروش ۵ میلیارد و ۴۵ میلیون تومانی رتبه دوم فروش سینما‌های شهر مشهد و رتبه چهاردهم فروش سینما‌های کشور را کسب کرده است.

سارا خسروی، مدیر این سینما، درباره دلایل استقبال مردم از تماشای فیلم در سینمااطلس می‌گوید: اکران فیلم‌های متنوع و باکیفیت مهم‌ترین عامل جذب مخاطب محسوب می‌شود، اما دسترسی راحت، داشتن فودکورت و پارکینگ نیز می‌تواند از دلایلی باشد که مردم سینما اطلس را برای تماشای فیلم انتخاب می‌کنند.

او درباره قرار گرفتن سینمااطلس در یک مجتمع تجاری نیز بیان می‌کند: به نظر من بیشتر از آنکه بازار به سینما در جذب مخاطب کمک کند، این سینماست که پاخور مجتمع را افزایش داده است. این اتفاق ثابت شده و در ایامی که سینما تعطیل است، می‌توان متوجه شد تعداد مردمی که به مجتمع می‌آیند کم شده است.

این سینمادار ادامه می‌دهد: سینما اطلس تنها سینما در منطقه سیدی محسوب می‌شود، اما بسیاری از مخاطبانش محلی نیستند و افراد بیشتری از نقاط دیگر شهر برای تماشای فیلم مراجعه می‌کنند؛ همچنین بسیاری از تماشاگران ما برای استفاده از سالن‌های وی آی پی و کودک به سینما مراجعه می‌کنند.

خسروی همچنین به روزرسانی مداوم امکانات نرم افزاری سینما را از دیگر عوامل استقبال از اطلس می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ما بیشتر درآمد سینما را خرج خودش می‌کنیم تا رضایت تماشاگران را از دست ندهیم و کیفیت سینما را همیشه بالا نگه داریم. او با اشاره به فروش خوب سینما‌ها و رشد مخاطب از ابتدای امسال می‌گوید: به نظر من تعداد مخاطبان سینما‌های مشهد می‌تواند افزایش پیدا کند؛ برای مثال برگزاری برنامه‌های جانبی مانند جنگ و اکران فیلم‌های خارجی در زمان آزاد سینما‌ها که به طور معمول مخاطب چندانی وجود ندارد، می‌تواند کمک کننده باشد.

تأثیر منفی افزایش سینما‌ها بر فروش بلیت

این سینمادار درباره تأثیر حضور در جشنواره‌ها بر افزایش مخاطبان یک سینما نیز بیان می‌کند: متأسفانه در جشنواره فیلم فجر بسته‌ای که تهران برای مشهد در نظر می‌گیرد، همه فیلم‌های خوب را شامل نمی‌شود؛ ازاین رو همیشه سینما‌های بخش خصوصی متضرر می‌شوند. درواقع حضور در این رویداد یا جشنواره‌های مشابه بیشتر برای یک سینما جنبه تبلیغاتی دارد و به معرفی بیشتر آن کمک می‌کند، یعنی از لحاظ مالی سود ندارد.

اما ازآنجایی که اطلس همیشه در برگزاری برنامه‌های مختلف پیش قدم بوده است و مخاطبان نیز انتظار دارند که فیلم‌های جشنواره در این سینما نمایش داده شود، برای برآورده کردن توقع آن‌ها تلاش می‌کنیم در جشنواره حضور پیدا کنیم. خسروی با اشاره به افزایش سینما‌های مشهد در سال‌های اخیر یادآور می‌شود: به نظر من در مشهد دیگر ظرفیتی برای افتتاح سینمای جدید وجود ندارد و اگر تعداد سینما‌ها بیشتر شود، بر فروش باقی سینما‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه براین مشهد شهری نیست که از یک سمتش تا طرف دیگر آن فاصله زیادی وجود داشته باشد و مردم می‌توانند به راحتی به سینما‌هایی که از محل زندگی شان فاصله زیادی هم دارند، دسترسی داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: برخی از سینما‌هایی که تازه تأسیس هستند، قیمت کمتری برای بلیت هایشان در نظر می‌گیرند. مخاطب هم بلیت آن‌ها را با دیگر سینما‌ها مقایسه می‌کند و فکر می‌کند بقیه گران می‌فروشند. این درحالی است که سینما‌ها براساس تجهیزات و سیستم پخششان بلیت‌ها را قیمت گذاری می‌کنند. برای مثال ما تجهیزات خیلی گرانی داریم و نمی‌توانیم بلیت هایمان را با قیمت خیلی پایین بفروشیم؛ چون برایمان سودی ندارد که حتی پروژکتور روشن شود.

کاهش قیمت بلیت‌ها

سینماپارک بازار با فروش ۳ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان در بهار امسال، عنوان پنجمین سینمای پرفروش مشهد و بیست وهفتیمن سینمای پرفروش کشور را از آن خود کرده است. این سینما که در بولوار مفتح قرار دارد، از شش سالن برخوردار است. محمدعلی عباس زادگان، مدیر سینماپارک بازار، درباره فروش خوب این سینما می‌گوید: ما باوجودآنکه پردیس سینمایی مدرن هستیم و باید بلیت هایمان ۶۰ هزارتومان باشد، قیمت بلیت‌ها را برای عموم مردم ۴۵ هزارتومان در نظر گرفته ایم، همچنین تا ساعت ۴ بعدازظهر همین قیمت را نیمه بها کرده ایم.

این سینمادار ادامه می‌دهد: سینما پارک بازار در منطقه‌ای واقع شده که از لحاظ امکانات فرهنگی و تفریحی فقیر است، ازاین رو از آن استقبال خوبی به عمل آمده است. در واقع ۷۰ درصد مخاطبان ما مردم محلی همان منطقه هستند. از طرف دیگر این پردیس سینمایی، چون نزدیک‌ترین پردیس به حرم مطهررضوی محسوب می‌شود زائران هم از آن استقبال کرده اند.

مجتمع تجاری مزیت سینما نیست

عباس زادگان هم اصلی‌ترین عامل مؤثر در جذب مخاطب را اکران فیلم خوب می‌داند و بر این باور است که می‌شود در مشهد از سینما‌ها استقبال خیلی بیشتری صورت بگیرد؛ چون مردم تفریح دیگری ندارند. به نظر او رویداد‌هایی مثل جشنواره فیلم فجر یا هر اتفاق نو و تازه‌ای می‌تواند به معرفی و فروش سینما‌ها کمک کند.

عباس زادگان با اشاره به برنامه‌های جانبی که پیش ازاین در سینما پارک بازار برگزار شده از اجرای برنامه‌ای خانواده محور در ایام محرم و تعطیلی سینما‌ها در این پردیس سینمایی خبر می‌دهد. او همچنین براین باور است که قرار گرفتن سینما در مجتمع تجاری، مزیتی محسوب نمی‌شود و تأثیری بر افزایش مخاطبان ندارد. این سینمادار تنها جنبه مثبت احداث سینما در مجتمع‌های تجاری را استفاده از فضای مرده بازار‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی می‌داند.

عباس زادگان درباره تأثیر افتتاح سینما‌های جدید بر فروش دیگر سینما‌ها نیز می‌گوید: احداث سینما‌های جدید بر روی فروش دیگر سینما‌ها تأثیری ندارد، ولی از آن طرف به فرهنگ سازی و رشد مخاطب کمک می‌کند. همچنین به نظر من هنوز مشهد ظرفیت افتتاح دو یا سه سینمای دیگر را در مناطق فاقد امکانات فرهنگی و هنری دارد. او برای فروش بیشتر سینما‌های مشهد نیز پیشنهاد می‌دهد: بخش‌های فرهنگی همه اداره‌های دولتی، بودجه‌ای در اختیار دارند که می‌توانند آن را برای خرید بلیت سینما‌ها هزینه کنند و بلیت‌ها را به صورت رایگان در اختیار کارمندانشان قرار دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->